Dolina Siedmiu Młynów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Pomorza Zachodniego - pomeranica.pl
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 7: Linia 7:
 
W kronikach opisujących przeszłość Szczecina i jego okolic można znaleźć informacje sięgające czasów średniowiecznych, które wskazują na to, że już wówczas wykorzystywano bystry prąd Osówki do celów gospodarczych. W dolinie było zlokalizowanych siedem młynów wodnych oraz spiętrzające wodę stawy młyńskie o nazwach: [[Zazulin]], [[Ustronie]], [[Zacisze]], [[Uroczysko]], [[Nagórnik]], [[Łomot]], [[Wyszyna]]. Młyny nad Osówką funkcjonowały do XIX wieku. Kres ich działalności produkcyjnej położyła elektryfikacja młynarstwa. Infrastrukturze nadano wtedy funkcje związane z wypoczynkiem i turystyką (domy restauracyjne i noclegowe). Po [[1945]] roku zachowały się zabudowania tylko jednego młyna – Ustronie. Pozostałe niezagospodarowane uległy zniszczeniu. <ref>[http://www.ros.pttk.pl/strona_Rajd_Szlakiem_Walk_2007_2.htm PTTK, Oddział Regionalny Szczecin im. Stefana Kaczmarka].</ref>
 
W kronikach opisujących przeszłość Szczecina i jego okolic można znaleźć informacje sięgające czasów średniowiecznych, które wskazują na to, że już wówczas wykorzystywano bystry prąd Osówki do celów gospodarczych. W dolinie było zlokalizowanych siedem młynów wodnych oraz spiętrzające wodę stawy młyńskie o nazwach: [[Zazulin]], [[Ustronie]], [[Zacisze]], [[Uroczysko]], [[Nagórnik]], [[Łomot]], [[Wyszyna]]. Młyny nad Osówką funkcjonowały do XIX wieku. Kres ich działalności produkcyjnej położyła elektryfikacja młynarstwa. Infrastrukturze nadano wtedy funkcje związane z wypoczynkiem i turystyką (domy restauracyjne i noclegowe). Po [[1945]] roku zachowały się zabudowania tylko jednego młyna – Ustronie. Pozostałe niezagospodarowane uległy zniszczeniu. <ref>[http://www.ros.pttk.pl/strona_Rajd_Szlakiem_Walk_2007_2.htm PTTK, Oddział Regionalny Szczecin im. Stefana Kaczmarka].</ref>
  
Zanim przejdziemy do opisu kolejnych stawów i odpowiadających im dawnym młynom należy pamiętać, że lokalizacja stawów na współczesnych planach miasta, a także na mapie satelitarnej Google nie odpowiada ich rzeczywistemu położeniu. Pierwszy polski plan, na którym oznaczono ich położenie pochodzi z [[1948]] roku. Niestety już wtedy nieprawidłowo usytuowano na nim położenie stawu Zazulin, uznając, ze jest to drugi ze stawów Ustronie, a także pominięto staw Łomot. Błąd naprawiono dopiero na planie miasta z [[1976]] roku, gdzie prawidłowo zlokalizowano i opatrzono polskimi nazwami wszystkie dawne stawy młyńskie. Z kolei na planie z [[2001]] r. ponownie powracono do błędnej lokalizacji. Staw Zazulin dołączono do stawu Ustronie, nazwę Uroczyska przesunięto na staw powstały na zachód od dawnego stawu młyńskiego, wskutek czego przypisano mu nazwę Zacisze, a ten odtąd na kolejnych planach pozostaje anonimowy. Kolejny staw, Nagórnik, umieszczono w pobliżu stawu Łomot, który wraz ze stawem Wyszyna zlokalizowano prawidłowo. Dodatkowo na mapach Google zamiast nazwy "Nagórnik" używana jest nazwa "Nadgórnik".
+
Zanim przejdziemy do opisu kolejnych stawów i odpowiadających im dawnym młynom należy pamiętać, że lokalizacja stawów na współczesnych planach miasta, a także na mapie satelitarnej Google nie odpowiada ich rzeczywistemu położeniu. Pierwszy polski plan, na którym oznaczono ich położenie pochodzi z [[1948]] roku. Niestety już wtedy nieprawidłowo usytuowano na nim położenie stawu Zazulin, uznając, ze jest to drugi ze stawów Ustronie, a także pominięto staw Łomot. Błąd naprawiono dopiero na planie miasta z [[1976]] roku, gdzie prawidłowo zlokalizowano i opatrzono polskimi nazwami wszystkie dawne stawy młyńskie. Z kolei na planie z [[2001]] r. ponownie powrócono do błędnej lokalizacji. Staw Zazulin dołączono do stawu Ustronie, nazwę Uroczyska przesunięto na staw powstały na zachód od dawnego stawu młyńskiego, któremu z kolei przypisano nazwę Zacisze, a ten odtąd na kolejnych planach pozostaje anonimowy. Natomiast staw Nagórnik przeniesiono w okolicę dawnego stawu młyńskiego Łomot. Jedynie staw Łomot wraz ze stawem Wyszyna zlokalizowano prawidłowo. Żeby to bardziej pogmatwać, na mapach Google oprócz opisanej już błędnej lokalizacji, zamiast nazwy "Nagórnik" używana jest nazwa "Nadgórnik".
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
== Linki zewnętrzne ==
 
== Linki zewnętrzne ==

Wersja z 17:00, 24 gru 2012

Dolina Siedmiu Młynów (niem. Siebenbachmühlental) – dolina cieku Osówka w Parku Leśnym Arkońskim w północnej i północno-zachodniej części Szczecina, na obszarze Wzgórz Warszewskich [1]

Stanowi część zespołu przyrodniczo-krajobrazowego "Dolina Siedmiu Młynów i źródła strumienia Osówka". W dolinie, częściowo wzdłuż Osówki, wytyczony został Polsko-Niemiecki Szlak Turystyczny "Siedem Młynów – Gubałówka". [2] Celem jego utworzenia było zachowanie walorów przyrodniczych przepływającego tam potoku.

Położenie dawnych stawów młyńskich w Dolinie Siedmiu Młynów, 1940

Obszar doliny pokryty jest terenami leśnymi, które zachowały wiele cech naturalnych. Znajdują się tam stanowiska zagrożonych i rzadko spotykanych roślin. [3]

W kronikach opisujących przeszłość Szczecina i jego okolic można znaleźć informacje sięgające czasów średniowiecznych, które wskazują na to, że już wówczas wykorzystywano bystry prąd Osówki do celów gospodarczych. W dolinie było zlokalizowanych siedem młynów wodnych oraz spiętrzające wodę stawy młyńskie o nazwach: Zazulin, Ustronie, Zacisze, Uroczysko, Nagórnik, Łomot, Wyszyna. Młyny nad Osówką funkcjonowały do XIX wieku. Kres ich działalności produkcyjnej położyła elektryfikacja młynarstwa. Infrastrukturze nadano wtedy funkcje związane z wypoczynkiem i turystyką (domy restauracyjne i noclegowe). Po 1945 roku zachowały się zabudowania tylko jednego młyna – Ustronie. Pozostałe niezagospodarowane uległy zniszczeniu. [4]

Zanim przejdziemy do opisu kolejnych stawów i odpowiadających im dawnym młynom należy pamiętać, że lokalizacja stawów na współczesnych planach miasta, a także na mapie satelitarnej Google nie odpowiada ich rzeczywistemu położeniu. Pierwszy polski plan, na którym oznaczono ich położenie pochodzi z 1948 roku. Niestety już wtedy nieprawidłowo usytuowano na nim położenie stawu Zazulin, uznając, ze jest to drugi ze stawów Ustronie, a także pominięto staw Łomot. Błąd naprawiono dopiero na planie miasta z 1976 roku, gdzie prawidłowo zlokalizowano i opatrzono polskimi nazwami wszystkie dawne stawy młyńskie. Z kolei na planie z 2001 r. ponownie powrócono do błędnej lokalizacji. Staw Zazulin dołączono do stawu Ustronie, nazwę Uroczyska przesunięto na staw powstały na zachód od dawnego stawu młyńskiego, któremu z kolei przypisano nazwę Zacisze, a ten odtąd na kolejnych planach pozostaje anonimowy. Natomiast staw Nagórnik przeniesiono w okolicę dawnego stawu młyńskiego Łomot. Jedynie staw Łomot wraz ze stawem Wyszyna zlokalizowano prawidłowo. Żeby to bardziej pogmatwać, na mapach Google oprócz opisanej już błędnej lokalizacji, zamiast nazwy "Nagórnik" używana jest nazwa "Nadgórnik".

Przypisy

  1. Szczecin, plan miasta, Cartomedia Poznań 2002, ISBN 978-83-7445-163-5.
  2. [http://turystyka.szczecin.pl/turystyka/chapter_11700.asp?soid=26F6443DF7D149CB9460078EBA166A4F Przewodnik - Siedem Młynów-Gubałówka - serwis turystyczny Szczecina.
  3. Tadeusz Białecki (red.): Encyklopedia Szczecina. Szczecin: 1999.  .
  4. PTTK, Oddział Regionalny Szczecin im. Stefana Kaczmarka.

Linki zewnętrzne